Van Vieng Xai naar Nong Khiaw, de noordelijke route door Laos

door 15 nov, 2006

4-10 november
De kamer die we krijgen in Vieng Xai is een houten schuurtje waar net een tweepersoons bed in past. Opeens dachten we aan Heit Visser die soms voor de grap de garage als slaapplek aanbiedt en we beseffen ons dat de garage best een luxe aanbod is. Het is maar voor één nacht, morgen gaan we door.

Xam Neua

Na een korte trip met de sang thaew (een pickup, met achterin twee banken) komen we aan in Xam Neua, de eerste grote plaats over de grens. Veel bezienswaardigheden zijn hier niet. We bezoeken een plaatselijke tempel en daarna lopen we een woonwijk in. We stuiten op een rivier waar veel activiteit gaande is. Aan de overkant is een trap gemaakt de landerijen in. Hier zijn twee families de rijst aan het oogsten. We maken een praatje en Ivar helpt zelfs even mee. Er is veel belangstelling voor contact, helaas is er maar één persoon die Engels spreekt.

Schuilgrotten in Vieng Xai

De volgende dag reizen we terug naar Vieng Xai, hier brengen we een bezoek aan de grotten waar de leiders van de Pathet Lao gedurende de oorlog hebben gezeten. Hier krijgen we een stuk historie te horen waar niet veel bekendheid aan is gegeven. De leiders schuilden in de grotten voor de bommen van de Amerikanen die hier van 1964 tot 1972 zijn gevallen.

Kotsende Laotianen in de bus

Van Xam Neua gaat er rechtstreeks een bus naar Nong Khiaw. Dit is een twaalf uur durende tocht en daarom besluiten we op ongeveer de helft, in Vieng Thong, een tussenstop in te lassen. De weg is erg bochtig en voor het grootste deel onverhard. In de bus hangen op verschillende plaatsen plastic zakjes. Naief dat ik ben denk ik dat die voor het afval zijn (dat tot nu toe altijd zo uit het raam verdwijnt), maar al snel word ik uit die droom geholpen als de eerste passagier overgevend uit het raam gaat hangen. Dit is niet toegestaan, het overgeefsel moet eerst opgevangen worden in een zakje voordat het uit het raam gegooid mag worden. Gedurende de reis komt een erg luidruchtige familie binnen. Ze lopen een kwartier te ruzien over de plaatsen waar ze willen zitten. Langer duurt dit niet, omdat ook zij geveld worden door busziekte. Binnen no-time zijn we omgeven door overgevende passagiers. Wij hebben nergens last van en genieten van de tocht door een prachtige omgeving.

Hotsprings

Vieng Thong, een tussenstop op de lange busreis van Xam Neua en Nong Khiaw. Dit dorp wordt niet veel bezocht door buitenlanders en dat merken we aan de inwoners die ons begroeten met veel gegiechel.. De “VVV“ in Xam Neua heeft ons attent gemaakt op een hotspring even buiten het dorp. Dit is een prachtige plek waar het water zo uit de grond komt borrelen.

Uit mijn broek gescheurd

De busreis van Vieng Thong naar Nong Khiaw is een zes uur durende tocht. De bus is bij aankomst in Vieng Thong al aardig vol, het middenpad is volgestappeld met rijstzakken en alle plaatsen lijken bezet. Uiteindelijk vinden we toch een plaatsje. Bij het zitten gaan blijft mijn (Marjan) broek hangen aan een armleuning. Een behoorlijke scheur is het resultaat. Het geluid van het scheuren wordt gevolgd door een gezamenlijk “oooh” van de passagiers in de bus. Het ijs is gebroken. Het wordt een gezellige busreis waar steeds weer ruimte is voor meer passagiers. In Nong Khiaw nemen we afscheid van onze medereizigers. Het is inmiddels avond en we zoeken een plek om te overnachten.

Grot in Nong Khiaw

In de Lonely Planet (reisgids) is te lezen dat er op loopafstand van het dorp een grot te bezichtigen is. Halverwege de wandeltocht worden we al aangesproken door een groepje jongens die onze vragen of we naar de grot gaan. Ze lopen met ons mee en wijzen ons min of meer de weg. Binnen vijf minuten moeten de schoenen uit, want we moeten door de rivier. Na de rivier hebben we een paar minuten wandelpad en daarna gaan we kruipend door de struiken. De jongens houden de takken voor ons aan de kant. Uiteindelijk komen we bij een prachtige grot, waarvan we zeker weten dat dit niet de grot is, die in de Lonely Planet staat vermeld.

Reisverhalen

Over Marjan

Het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat ik het reizen ontdekte. Sindsdien heb ik vele landen bezocht en, naast Nederland, in Egypte en Mexico gewoond. Ik deel graag alle mooie plekken met je.

Lees meer over Beleef de Wereld

Bekijk de route van mijn rondreis door Laos