Nha Trang, hartverwarmend!

door 17 okt, 2006

4 – 17 oktober 2006

Wat is het hier warm! Momenteel is het hier het regenseizoen, wat we goed gemerkt hebben aan de buien in Dalat.

In Nha Trang hebben we weliswaar geen buien gehad, maar vochtig weer is het wel. Een goed excuus om de zee op te zoeken dus. En dat kan perfect in deze badplaats. Tientallen pensionnetjes en 5-sterrenhotels en alles daartussenin kan je vinden in Nha Trang. Voor ons is het dan ook geen probleem om een leuk en goed hotel te vinden. En dat voor maar 6 dollar per nacht (weliswaar exclusief airco, de bedieningsconsole afgeplakt met een servetje).

Onderwaterwereld

29 Graden om precies te zijn, dat is de zeewatertemperatuur hier. Ons doel om naar Nha Trang te komen was vooral om te gaan duiken. Na een aantal duikorganisaties te heben gesproken, besluiten we met de groep van de Blue Diving Club te gaan. Geleid door een Fransman, zijn de duikgidsen hier van allerlei nationaliteiten. Onze Vietnamese gids heet Yu en ondanks zijn gebrekkige Engels, kan hij zich toch goed duidelijk maken. Waar duikgebaren onder water niet goed voor zijn. Mooie dingen gezien, waaronder een schorpoenvis, veel gekleurde slakjes oftewel nudibranches (daar kan Marjan geen genoeg van krijgen) en mooie koralen. Bij onze duik van de volgende dag zien we zelfs een ongelooflijk grote murene. Alhoewel de Rode Zee in Egypte meer verscheidenheid biedt, is duiken in Nha Trang zeker de moeite waard.

Restaurant Olivia

’s Avonds afgesproken om wat te gaan drinken met Martin en Marijke, 2 reizigers die we op de boot tijdens het duiken hebben ontmoet. Voor die tijd nog even wat gedronken in restaurant Olivia, vlakbij het hotel. Daar komen we aan de praat met Dai (eigenaar) en Luang (serveerster), twee jonge Vietnamezen, die met beide handen de mogelijkheid aangrijpen om een paar woordjes Engels te spreken. Ook wij hebben de moed nog niet opgegeven om een paar woordjes Vietnamees te leren en met ons boekje (bedankt Alard) lukt het af en toe ook nog.
Omdat het zo leuk klikte gaan we met Marijke en Martin terug naar het restaurant. Uiteindelijk krijgen we van Dai een schaal fruit aangeboden met de mededeling “ik weet ook niet waarom, maar ik vind jullie gewoon aardig”.

Cham Towers

De volgende dag staat ’s middags na het duiken een bezoekje aan de Cham Tower op het programma. Prachtig complex bestaande uit 3 mooie torens uit de Cham Dynastie, zo’n 1000 jaar geleden. De architectuur vertoont veel overeenkomsten met de Indiase of Hindoestaanse architectuur. Alhoewel er nog steeds een minderheid Cham in Vietnam leeft, is dit niets in vergelijing de invloed die deze cultuur destijds had. Zij besloeg een groot deel van Vietnam, Laos en Cambodja in haar hoogtijdagen.

Dai & Iman

En natuurlijk een hapje eten bij Dai in zijn restaurant. Zijn vriendin Iman is er ook en we raken weer snel aan de praat. Ook over onderwerpen die je niet zo snel zult aansnijden bij de overwegend gereserveerde Aziaten. Aan het einde van de avond vraagt Dai ons de volgende dag om 13.00 uur bij hem terug te komen omdat hij ons een kadootje geven wil. Ontzettend aardig.

Nieuwsgierig

De volgende dag vertrekken we pas om 18.30 uur, dus besluiten we om het rustig aan te doen. Een beetje lezen op het strand met een verkoelend briesje erbij. Al snel gaan twee schooljongens naast ons zitten die, na enige schroom te hebben overwonnen, ons uiteindelijk aanspreken. Met ons boekje en de geleerde woordjes en zinnetjes van Dai, wordt het een erg leuk gesprekje en al snel is de hele klas bij ons gaan zitten. Er wordt veel gegiecheld en iedere Engelstalige zin wordt eerst in de groep gegooid voordat het tegen ons wordt gezegd. Hoe je met een paar woordjes van elkaars taal al zulke leuke ontmoetingen kunt hebben.

Echt lokaal eten

En om 13.00 uur dus naar Dai. Daar heeft hij voor ons beide een leuk koelkastmagneetje van Nha Trang. Als dank vragen we hem en Iman uit eten naar het visrestaurant om 16.00, vlak voor ons vertrek. Nog een rondje gelopen in de stad en om exact 16.00 uur zijn we weer bij restaurant Olivia. Daar komen Dai en Iman aan op de scooter en wij achterop richting andere kant van de stad. Het restaurantje, gelegen aan een drukke weg, ziet er niet uit, maar lekker dat het eten is!
En vers. De krabben liggen nog te spartelen in een bak met water en de kokkels komen bijna rechtstreeks uit de zee. We laten ons verrassen door de beide kenners en heben nog niet zo lekker gegeten. Gelukkig krijgen we uitleg hoe die krab moet worden geopend. Zonder de handige Dai hadden we zeker weten de lachers op onze hand gehad. Na nog een rondje achterop de scooter door de stad, moeten we helaas afscheid nemen van Dai en Iman. Zij hebben ons verblijf in Nha Trang erg bijzonder gemaakt en ik denk dat we hier lang aan zullen terugdenken. Hartverwarmend!

Restaurant Olivia, 14 Tran Quang Khai Street, Nha Trang, Vietnam.

Reisverhalen

Over Marjan

Het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat ik het reizen ontdekte. Sindsdien heb ik vele landen bezocht en, naast Nederland, in Egypte en Mexico gewoond. Ik deel graag alle mooie plekken met je.

Lees meer over Beleef de Wereld

Bekijk de route van mijn reis door Vietnam